”Det är en ynnest att driva eget företag”

På frågan om hon någonsin skulle kunna tänka sig att vara anställd säger hon snabbt och bestämt nej. Anita Pineus som driver butikskedjan Stockhome har varit en framgångsrik företagare under 40 år och har inga planer på att sluta.
Det har alltid handlat om design, form och färg för Anita Pineus. Efter designstudier i Paris startade hon 24 år gammal en butik som sålde exklusiva tyger. I butiken fanns en liten hörna med franska köksattiraljer som blev väldigt populär. Det tog inte lång tid innan konceptet Mique var skapat. Nu, drygt 40 år senare, har hon tre framgångsrika butikskedjor i ryggen.
– Det har flutit på bra hela tiden, säger hon med ett leende.

Efter 26 år med butikskedjan Mique sålde Anita sin skapelse och startade istället upp ett annat framgångsrikt koncept för inredningsaccessoarer – Lagerhaus. Även Lagerhaus såldes så småningom och för fyra år sedan startade hon den lite exklusivare butikskedjan Stockhome, som hon i dag driver tillsammans med sina båda barn och ytterligare en person.
– Det är svårt att förändra ett existerande varumärke. Dessutom är det väldigt roligt att starta upp någonting nytt, förklarar hon sin ständiga utveckling.

Friheten det innebär att driva eget har alltid varit den viktigaste drivkraften för henne. Detta tillsammans med ett gediget intresse och passion för de produkter hon säljer tror hon är några av förklaringarna till framgångarna. Hon försäkrar att det är lika roligt att driva företag nu som förr, och när hon nu är inne på sin tredje varumärkesexpansion så tycker hon sig också märka att den allmänna synen på företagare förändrats.
– I dag är det väldigt populärt att vara entreprenör. Plötsligt har man medvind och småföretagen ses med goda ögon. För övrigt så är det inte så stor skillnad att driva företag då och nu. Regelverket är ungefär detsamma och skattesystemet är fortfarande ganska hårt för nya företag.

Att som ung och nyutbildad, och dessutom kvinna, besluta sig för att bli egen företagare på 60-talet känns inte som ett alldeles självklart val men för Anita fanns aldrig någon tvekan. Det var det enda hon verkligen ville göra. Men så kommer hon också från en företagarfamilj. Hennes pappa hade ett tryckeri i Göteborg och hennes morfar drev företaget Kronans korsetter.

I dag är Anitas egna barn i allra högsta grad inblandade i Stockhome. Dottern Jennie är kreativ chef och sonen Isaac är affärsutvecklare. Att som erfaren företagare starta en verksamhet tillsammans med sina barn skulle kunna innebära en hel del högljudda gräl kring söndagsmiddagarna, men inte i det här fallet. Anita menar att risken för konflikter minimeras genom att de hela tiden har en öppen dialog och att barnen är bra på att säga ifrån.
– Det är en ynnest att driva eget företag. Att dessutom få driva det med barnen känns bra, säger hon.

De tre butiker de har just nu ska under nästa år att utökas till fler, men utanför Stockholm kommer man inte att kunna hitta några butiker i Sverige. Stockhome är ett storstadskoncept så det är i andra stora städer runt om i världen butikerna så småningom planeras. Några planer på att helt lämna över till barnen och dra sig tillbaka för att bara ta det lugnt har hon därför inte, trots att hon numera nått statlig pensionsålder.
– Vad skulle jag göra då? Det värsta jag kan tänka mig är att ha tråkigt. Jag behöver ha spänningen kvar.

Anitas råd till nya entreprenörer:

1. Vet vad du vill och våga ha visioner!
2. Starta något som du har en passion för!
3. Skaffa dig kunskap om affärsområdet!

Annonser

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: